plato

Thursday, August 17, 2006

1954 سوئيس






یا عماد من لاعماد له
--------------------------------------------------------------------------------
بازهم در مسابقات سال 1954 تغييراتی در سيستم بازيها داده شد. بازيهای اين دوره همانند دوره های اخير جام جهانی، به صورت گروهی در دور مقدماتی و تک حذفی در مرحله بعدی برگزار شد.

تيم ها در دور مقدماتی در گروه های چهارتايی تقسيم شدند که دو تيم نخست هر گروه به مرحله يک چهارم نهايی راه يافتند.

در اين دوره از 45 تيمی که در مرحله انتخابی به ميدان رفتند، 16 تيم به جام جهانی راه يافتند. تيمهای ترکيه، کره جنوبی و اسکاتلند برای نخستين بار در اين بازیها حضور پيدا کردند.

آلمان غربی پس از پايان جنگ جهانی و جدا شدن از آلمان شرقی برای نخستين بار به بازيها می آمد.

کره جنوبی نخستين تيم آسيايی بود که در جام جهانی بازی می کرد. اين تيم شش بار ديگر به جام جهانی راه يافت (با احتساب جام 2006 آلمان) که از اين نظر در ميان ديگر تيمهای آسيايی رکورددار است.


پيش بينی می شد که مجارستان با توجه به قهرمانی اش در المپيک 1952 هلسينکی و شکست ناپذيری اش در 28 بازی بين المللی پيوسته، بدون دردسر به قهرمانی برسد.

اين تيم با داشتن ستارگانی چون پوشکاش، کوچيش و بوژيک با قدرت تمام و شکست های سنگينی که بر تيمهای کره جنوبی (0-9) و آلمان غربی (3-8) تحميل کرد، با زدن 17 گل زده در دو بازی به عنوان نخستين تيم از گروه خود صعود کرد.

اين تيم در مراحل بعدی با پيروزی بر برزيل و اوروگوئه با اقتدار کامل به فينال راه يافت و در مقابل همگروه دور مقدماتی اش آلمان غربی قرار گرفت.

آلمان غربی که پس از مجارستان به عنوان تيم دوم به يک چهارم نهايی صعود کرده بود، برای نخستين بار در جام جهانی حضور می يافت.

اين دو تيم در بازی فينال مقابل هم قرار گرفتند و با اينکه مجارستان 8 بر 3 در دور مقدماتی آلمان غربی را شکست داده بود، در بازی فينال با نتيجه 3 بر 2 مغلوب آلمان غربی شد. بدين ترتيب آلمان غربی در نخستين تجربه حضورش در جام جهانی به عنوان قهرمانی اين بازيها دست يافت.

اين تيم که تا سال 1990 با عنوان آلمان غربی يا جمهوری فدرال آلمان از سال 1954 بدون وقفه در جام جهانی شرکت داشت، در مجموع سه بار عنوان قهرمانی جام جهانی را بدست آورد.

از سال 1990 به بعد، پس از اتحاد آلمان شرقی و آلمان غربی اين دو تيم تحت عنوان تيم ملی آلمان پا به ميادين بين المللی گذاشتند.


بازيهای 1954 سوئيس با 140 گلی که رد و بدل شد، پرگل ترين دوره اين مسابقات از ابتدا تا جام 1982 اسپانيا بود. با توجه به تعداد کمتر تيمها و مسابقات ( 16 تيم و 26 بازی) نسبت به جام اسپانيا (24 تيم و 52 بازی) می توان اين جام را با متوسط 5.4 گل در هر بازی، پر گل ترين دوره تاريخ جام جهانی دانست.

ساندور کوچيش با 11 گل زده در صدر جدول گلزنان اين دوره جای گرفت.

اين آخرين دوره مسابقات بود که ژول ريمه، بنيانگذار جام جهانی در آن حضور داشت. ژول ريمه که برای 33 سال رياست فيفا را بر عهده داشت، دو سال بعد در سن 83 سالگی در گذشت.

مجسمه جام جهانی تا سال 1970 با شکلی متفاوت با شکل امروزی جام ژول ريمه نام داشت که برزيل با قهرمانی در سال 1970 به عنوان نخستين تيمی که سه بار جام ژول ريمه را بدست آورده، برای هميشه اين جام را به خانه برد.
ماکس مورلوک در بازی فينال گل آلمان غربی را به ثمر می رساند

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home