plato

Thursday, August 17, 2006

1990 ايتاليا





یا عماد من لا عماد له





--------------------------------------------------------------------------------
پس از مکزيک، ايتاليا دومين کشوری بود که برای دومين بار ميزبان برگزاری مسابقات می شد.

در ميان 4 دوره ای که جام جهانی با 24 تيم برگزار شد (1994-1982) اين دوره با 115 گل، کم گل ترين دوره محسوب می شود و با توجه به نسبت گل به تعداد بازيها ( 2.21 متوسط گل در بازی) دفاعی ترين دوره تمام تاريخ جام جهانی محسوب می شود. در نيمی از شانزده مسابقه مراحل يک هشتم نهايی تا فينال برای مشخص شدن تيم برنده، کار به ضربات پنالتی کشيد.

اين نخستين دوره از بازيها بود که پس از انقلاب ايران در سال 1979، به طور مستقيم از تلويزيون پخش می شد. در زمان پخش مستقيم يکی از بازيها ( اسکاتلند- برزيل) وقوع زلزله ای مرگبار در منطقه رودبار و منجيل، جان هزاران ايرانی را گرفت.

کاستاريکا، امارات عربی متحده و ايرلند تازه واردان اين جام بودند. اين نخستين جام جهانی پس از فروپاشی بلوک شرق بود و آخرين باری بود که تيمهای اتحاد جماهير شوروی، چکسلواکی و جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) با اين عناوين در جام جهانی به ميدان رفتند.

آرژانتين مدافع قهرمانی در نخستين مسابقه از اين دوره در يک بازی غير قابل پيش بينی، مغلوب کامرون يکی از دو نماينده آفريقا شد. کامرون که در دور مقدماتی همگروه آرژانتين، رومانی و شوروی بود، به عنوان تيم نخست گروهش صعود کرد و توانست با شکست دادن کلمبيا تا يک چهارم نهايی صعود کند و عنوان شگفتی ساز بازيها را نصيب خود کند.

در اين گروه آرژانتين به سختی به عنوان تيم سوم پس از کامرون و رومانی از گروهش صعود کرد و با شکست دادن برزيل با تک گل کلوديو کانيجا به يک هشتم نهايی صعود کرد.

اين تيم در مرحله های بعدی در رويارويی با يوگسلاوی و ايتاليا موفق شد هر دو تيم را در ضربات پنالتی شکست دهد و در کمال ناباوری برای دومين بار پياپی به فينال رسيد.

آرژانتين در تمام بازيها در يک بازی کاملا دفاعی موفق شده بود تنها با پنج گل زده در مجموع بازيها به فينال راه يابد.

اما آلمان غربی، حريف آرژانتين در فينال با 10 گل زده و 5 امتياز به عنوان تيم اول از گروهش صعود کرد و با شکست دادن هلند و چکسلواکی توانست به نيمه نهايی راه يابد. در اين مرحله آلمان غربی مقابل انگلستان قرار گرفت که اين بازی پس از 120 دقيقه به تساوی يک بر يک انجاميد و نتيجه ضربات پنالتی آلمان غربی را به فينال فرستاد.

بازی فينال مانند دوره پيشين، بين آرژانتين و آلمان غربی برگزار شد، اما اين بار آرژانتين در مقابل حريف دست و پا بسته عمل می کرد. بازی که عمدتا در زمين آرژانتين جريان داشت تا دقايق پايانی بدون گل مانده بود.

در دقيقه 85 خطای مدافع آرژانتين بر روی يورگن کلينزمن، يک پنالتی برای آلمان غربی به ارمغان داشت که آندرياس برمه موفق شد اين ضربه را به گل تبديل کند و همراه برزيل و ايتاليا با سه بار فتح جام، عنوان پرافتخارترين تيم را از آن خود کند.

فرانتس بکن باوئر، ستاره فوتبال آلمان مشهور به "قيصر" که در سال 1974 به عنوان کاپيتان آلمان غربی با اين تيم قهرمان شده بود، در جام 1990 ايتاليا، در نقش مربی اين تيم بار ديگر به اين عنوان دست يافت.

اين نخستين فينالی بود که يکی از دو طرف بازی نتوانست هيچ گلی به ثمر برساند.

در بازی رده بندی ايتاليا، ميزبان بازيها با پيروزی 2 بر1 در مقابل انگلستان به مقام سوم دست يافت.

سالواتوره اکسيلاچی، مهاجم نه چندان سرشناس ايتاليا با 6 گل زده در صدر جدول بهترين گلزنان جام قرار گرفت.
آندرياس برمه (شماره 3 سفيد) تنها گل بازی فينال را از روی نقطه پنالتی به ثمر می رساند

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home