plato

Friday, January 05, 2007

استفاده‌اي كه وهابي ها از اعدام صدام مي‌كنند

يا عماد من لا عماد له


شبكه تلويزيوني الجزيره برنامه هفتگي «رويكرد متضاد» خود را به موضوع اعدام صدام ديكتاتور سابق عراق و بحث ها در مورد زمان و مكان اعدام وي اختصاص داد.

فيصل القاسم گوينده اين برنامه در ابتداي اين برنامه نظرات مختلف را درباره اجراي حكم اعدام صدام بيان كرد، كه در آن ها ايران به دست داشتن در اعدام سريع صدام متهم شده بود.

وي در بيان نظرات عده اي گفت: آيا شارون صدام را در روز عيد قربان اعدام مي كرد كه دولت كنوني عراق اين كار را انجام داد؟! صهيونيستها از سران كنوني در عراق حياي بيشتري دارند! اگر مالكي و عبدالعزيز الحكيم و مقتدي صدر واقعا مسلمان هستند، چرا زمان تعيين شده از طرف آمريكا را براي اعدام صدام رد نكردند؟ آيا تصميم اعدام صدام تصميم ايران نبوده است؟ اگر اعدام صدام خواست مردم عراق بود، چرا صدام را در ميداني در برابر چشمان ملت عراق اعدام نكردند؟ چرا صدام را در مركزي مربوط به ايران(!) با حضور مزدوران ايراني كه شعارهاي طايفه اي سر داده بودند اعدام كردند؟

وي ادامه داد: آيا قاتلان دزدان و طرفداران گروههاي مرگ حق دارند عدالت را اجرا كنند؟ آيا كساني كه به لطف تانكهاي آمريكايي در عراق حكومت را در دست گرفته و عامل قتل هزاران نفر هستند مي توانند عدالت را اجرا كنند؟

گوينده الجزيره در بيان نظرات عده اي ديگر اظهار داشت: مگر حكم اعدام در دادگاهي علني و شفاف كه همه جهان شاهد آن بود، صادر نشد؟ آيا كساني كه صدام را اعدام كردند، منتخبان ملت عراق نبودند؟ چرا به ايران در اين مورد اتهام وارد مي شود؟

الجزيره در اين برنامه كه به طور مستقيم پخش مي شد، با مشعان الجبوري رئيس فراكسيون آشتي و آزادسازي در مجلس نمايندگان عراق و صاحب شبكه تلويزيوني الزورا و نيز صادق الموسوي رئيس موسسه رسانه اي و روابط خارجي عراق مصاحبه كرد.

مشعان الجبوري در اين ابتداي اين برنامه از بينندگان خواست براي روح صدام فاتحه بخوانند و وي خود شروع به فاتحه خواندن كرد. الجبوري با قطع كردن سخنان صادق الموسوي در بخشهاي مختلف برنامه به تمجيد از صدام پرداخت و وي را شهيد و رهبر مبارزان خواند.

وي بارها با متهم كردن ايران به مداخله در عراق از آنچه «توطئه صفوي در عراق» خواند، سخن گفت.

الجبوري كه خود نماينده مجلس عراق است در اين برنامه 45 دقيقه اي الجزيره دولت كنوني عراق را طايفه اي خواند و بسياري از مقامات عراقي را متهم كرد كه با تغيير نامهاي خود از ايران به عراق رفته اند!

صادق الموسوي در پاسخ به اتهامات الجبوري با اشاره به جنايتهاي صدام طرفداران صدام را به قتل شيعيان و تلاش براي فتنه انگيزي در عراق متهم كرد.

وي با رد اتهامات به ايران و اشاره به فعاليت ديپلماتيك سفير ايران در بغداد از نبود سفراي عرب در بغداد انتقاد كرد.

الموسوي يك دقيقه پس از آغاز اين برنامه در اعتراض به تهديد الجبوري عليه خود استوديو را ترك كرد اما پس از پنج دقيقه بازگشت. شركت كنندگان در اين برنامه به ويژه الجبوري بارها سخنان يكديگر را قطع و طرف مقابل را به طايفه گري متهم كردند.

الجزيره همزمان با پخش اين برنامه در پايگاه اينترنتي خود نظرسنجي درباره اعدام صدام انجام داد كه نتيجه آن در پايان برنامه اعلام شد. در اين نظرسنجي پنج هزار و صد و بيست و پنج نفر شركت كرده بودند كه هشتاد و نه درصد به اين سوال كه آيا از اعدام صدام حمايت مي كنيد پاسخ منفي داده بودند. در اين نظرسنجي يازده درصد از اعدام صدام حمايت كردند.




اوهام ضد شيعي مقامات كويت كه بعد از اشغال توسط صدام در جنگ خليج فارس علي رغم دريافت صدها ميليارد دلار غرامت، همواره بر ضرورت محاكمه صدام و اعدام وي به جرم حمله به كويت تاكيد كرده بودند، سرانجام كارگر افتاد و آنان نيز به جمع كشورهايي پيوستند كه اعدام صدام را به عنوان نماد دشمني شيعيان و انقام گيري آنان از اهل سنت ناميدند.

به گزارش رجانيوز، پايگاه اينترنتي روزنامه كويت تايمز كه از روزنامه هاي وابسته به هيئت حاكمه كويت محسوب مي شود، گزارش داد: انتخاب روز اعدام صدام ديكتاتور سابق عراق، پيامي آشكار از سوي دولت اين كشور به همسايگان عرب مبني بر شيعه بودن اين كشور است.

كويت تايمز نوشت: با توجه به اينكه مسلمانان سني روز 30 دسامبر را به عنوان عيد قربان كه در آن هرگونه خونريزي و كشتار ممنوع است، جشن گرفته بودند و شيعيان روز بعد را عيد اعلام كردند، انتخاب اين روز براي اعدام صدام از سوي دولت اين كشور پيامي آشكار به تمام كشورهاي سني منطقه بود كه عراق يك كشور شيعه است.

اين روزنامه مدعي شد: نفوذ روزافزون ايران شيعه مذهب در منطقه، همواره منبع نگراني كشورهاي عمدتاً سني خاورميانه بوده است و اكنون انتخاب عمدي روز اعدام صدام همزمان با روز عيد مسلمانان سني و پيامي كه اين كار دربرداشت، مي‌تواند عاملي براي برهم زدن تعادل قدرت در منطقه باشد.

كويت تايمز خطر نفوذ ايران در منطقه را حتي از خطر دستيابي به سلاح هسته‌اي از سوي اين كشور بالاتر دانست و نوشت: اين انتخاب تعمدي همچنين اين پيام ضمني را براي دنيا به همراه دارد كه عراق يك كشور سكولار و يا صرفاً دمكراتيك به شكلي كه آمريكا و همپيمانانش آرزو مي‌كنند نيست بلكه دولت عراق شيعه است و تصميمات حكومتي خود را نيز بر همين مبنا اتخاذ مي‌كند.

به نوشته روزنامه مذكور، فيلم كوتاه ويدئويي كه از اعدام صدام در دسترس عموم قرار گرفت آشكار مي‌كند كه مقامات دولتي عراق اطراف وي را در لحظه اعدام گرفته و شعارهايي مبني برحمايت از شيعيان و نيز بزرگداشت محمدباقر صدر (روحاني شيعه كه به دست صدام اعدام شد) و مقتدي صدر كه فرماندهي سپاه مهدي را به عهده دارد سر مي دهند.

كويت تايمز اين شعارهاي مقامات دولتي عراق را نشانه اين واقعيت دانست كه آن‌ها در ادعاهاي خود مبني بر تلاش براي خلع سلاح سپاه مهدي صادق نبوده و در واقع اين فيلم ويدئويي اين پيام را در خود نهفته دارد كه شبه نظاميان شيعه ممكن است به عنوان بازوي نظامي غير رسمي دولت عراق به كار گرفته شوند.

روزنامه كويتي مذكور درادامه به محكوم كردن روز اعدام صدام از سوي عربستان و مصر سني مذهب و نيز استقبال از آن از سوي ايران شيعه اشاره كرد و مدعي شد: خطي كه از مدت‌ها قبل به شكل نامريي بين مسلمانان شيعه و كشورهاي سني در منطقه كشيده شده بود اكنون با انتخاب روز اعدام صدام آشكار و علني شده است.

به نظر مي رسد دولت كويت علي رغم انتشار بيانيه اي رسمي در اولين ساعات اعلام خبر اعدام صدام، و ابراز رضايت و خوشحالي از مرگ اين جنايتكار، بر مبناي اعتقادات متحجرانه وهابيت، اين اقدام را محمل مناسبي براي ضربه زدن به شيعيان و افزايش سطح در گيري هاي مذهبي در عراق به منظور جلوگيري از ايجاد ثبات و آرامش در عراق يافته است و سعي دارد تا با دامن زدن به برخي اوهام، آن را انتقام شيعيان از اهل سنت نشان دهد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home