plato

Thursday, August 17, 2006

1974 آلمان غربی







یا عماد من لا عماد له


--------------------------------------------------------------------------------
مرحله انتخابی برای جام دهم، آخرين باری بود که تعداد تيمهای خواهان حضور در جام جهانی دو رقمی (99 تيم) بود. فرانسه، اسپانيا و انگلستان غايبان بزرگ اين جام بودند.

جمهوری دمکراتيک کنگو (زئير)، آلمان شرقی، هائيتی و استراليا (از آسيا) برای نخستين بار به جام جهانی می آمدند.

آلمان شرقی که با آلمان غربی همگروه بود، موفق شد همسايه و رقيب غربی، خود را يک بر صفر در مقابل چشمان ده ها هزار هوادار آلمان غربی شکست دهد. اين نخستين اين دو تيم در تاريخ جام جهانی بود.

سيستم برگزاری بازيهای بار ديگر در اين جام تغيير کرد بدين شکل که شانزده تيم حاضر در 4 گروه 4 تيمی بازی کردند که تيمهای اول و دوم هر گروه به دور بعد راه يافتند.

تيمهای راه يافته به دور بعد دوباره در دو گروه چهار تيمی تقسيم شدند که دو تيم نخست دو گروه مستقيما به فينال و دو تيم دوم به بازی رده بندی راه يافتند.

آلمان غربی، ميزبان مسابقات و هلند به فينال رفتند و برزيل و لهستان برای بازی رده بندی مقابل هم قرار گرفتند.

بازی رده بندی با پيروزی يک بر صفر لهستان پايان يافت و برزيل، قهرمان دوره پيش نتوانست با ستارگان بجا مانده از جام 1970 به مقامی بهتر از چهارمی دست يابد.

بازی فينال با حضور بيش از 75 هزار نفر در استاديوم المپيک مونيخ برگزار شد. اين بازی نبرد ستارگان بود. آلمان غربی با مجموعه ای از بهترين بازيکنان تاريخ فوتبال خود چون سپ ماير، فرانتس بکن باوئر، برتی فوگتس، پل برايتنر، گرد مولر، ولفگانگ اورات، راينر بونهوف و اولی هوينس در مقابل هلندی قرار گرفت که از مثلث طلايی يوهان کرويف و ران رينسن برينک، جانی رپ بهره می گرفت.

در ثانيه های نخست بازی يک پنالتی به سود هلند گرفته شد که يوهان نيسکنس آن را به گل تبديل کرد و يکی از سريعترين گلهای تاريخ جام جهانی را رقم زد.

اما آلمان با دو گل برايتنر و گرد مولر از هلند پيش افتاد و برای دومين به جام جهانی دست يافت. گرتزگورتز لاتو از لهستان با 7 گل گلزن برتر شد و يوهان کرويف از سوی فيفا به عنوان بهترين جام برگزيده شد.

گرد مولر چهاردهمين گل جام جهانی خود را در بازی فينال به ثمر رساند (10 گل در سال 1970 و 4 گل در سال 1974) و با اين حساب با يک گل بيشتر، ژوست فانتن 13 گله (در يک دوره جام جهانی) را پشت سر گذاشت.

تيم ملی ايران برای نخستين بار در مرحله انتخابی برای ورود به جام جهانی شرکت کرد که در بازی پلی -آف مغلوب استراليا شد و از راه يافتن به جام جهانی بازماند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home