plato

Monday, January 08, 2007

شايعات درباره وضعيت جسمانی آيت الله خامنه ای

يا عماد من لا عماد له


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران خبر درگذشت آيت الله خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی، را که در روزهای اخير در سايت های اينترنتی غربی منتشر شده بود، تکذيب کرد.
محمد علی حسينی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که رهبر ايران در صحت و سلامت است و افزود ما برای او آرزوی طول عمر داريم.

روز پنجشنبه (14 ديماه) ناگهان شايعاتی در سايت های اينترنتی منتشر شد که آيت الله خامنه ای در گذشته است. اين خبر را هنگامی که مايکل لدين ، يکی از مخالفان سرسخت حکومت ايران و از نظريه پردازان سرشناس جريان فکری محافظه کاران نو در آمريکا تائيد کرد، برخی رسانه های خبری جهان آن را تا حدی جدی تلقی کردند.

مخالفان جمهوری اسلامی در آمريکا مدتهاست که عنوان می کنند رهبر ايران به سرطان مبتلا است و حال او خوب نيست.

اين بار شايعه مرگ آيت الله خامنه ای تا حدی به اين دليل به سرعت منتشر شد چون او در مراسم عيد قربان در روز يکشنبه گذشته حضور نيافت و پخش کنندگان اين خبر عنوان کردند که عدم شرکت رهبر ايران در مراسم عيد قربان حاکی از آن است که او يا به شدت بيمار است و يا اينکه ممکن است درگذشته باشد.

شايعه در گذشت آقای خامنه ای چنان جدی شد که مقامات ايران مجبور شدند که آن را تکذيب کنند. محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل، روز جمعه (15 ديماه) به خبرگزاری ها گفت که اين خبر نادرست است.

سايت بازتاب وابسته به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران، اين خبر را "ترفند سوخته اسرائيل" توصيف کرد و افزود که آيت الله خامنه ای چند روز پيش از انتشار اين خبر در دانشکده افسری حضور يافت و به مدت چند ساعت از دانش آموختگان اين دانشکده سان ديد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران هم نه تنها خبر درگذشت رهبر ايران را رد کرد بلکه افزود که آيت الله خامنه ای در صحت و سلامت است.

البته ترديدی نيست که برخی دستگاه های امنيتی جهان برای تضعيف کشورهای مخالف خود گاهی مواقع شايعه مرگ رهبران آنها را منتشر می کنند تا ببينند چه واکنش هايی ايجاد می شود. مخالفان دولت ها نيز در مواردی از اين ابزار استفاده می کنند.

ولی به نظر می رسد عامل مهمی که باعث می شود چنين شايعاتی در کشورهای جهان سوم به شدت پخش شود و تا حدی جدی گرفته شود فضای بسته خبری در اين کشورها و بی خبری تقريبا مطلقی است که درباره وضعيت جسمی رهبران اين کشورها وجود دارد.

هم اکنون فيدل کاسترو رهبر کوبا مدتهاست که در بيمارستان است ولی کسی دقيقا نمی داند که بيماری او چيست و او در چه وضعيتی قرار دارد.

شاه سابق ايران سالها خبر سرطان خود را پنهان می کرد و گفته می شود حتی همسر او و يا سازمان جاسوسی آمريکا (سيا) تا مدتها از آن اطلاع نداشتند.

آيت الله خامنه ای هم اکنون شصت و هفت سال سن دارد و با آنکه در سال های اوائل انقلاب بر اثر انفجار بمب مجروح شد و يکی از دستان او از کار افتاد ولی از ظواهر او چنين پيداست که سالم است.

البته هر کسی در چنين سنی می تواند بيمار شود و يا اينکه بر اثر سکته جان خود را از دست بدهد.

آيت الله خامنه ای در وضعيت فعلی جهان يکی از رهبران موثر دنياست و درگذشت او نه تنها بر آينده ايران بلکه بر موازن قوا در منطقه نيز اثر خواهد داشت.

و اما با توجه به اينکه شايعه در گذشت آيت الله خامنه ای د ر روزهای اخير با وسعت زياد منتشر شد شايد تکذيب آن از سوی مقامات ايرانی به موضوع خاتمه ندهد. تنها ظاهر شدن دوباره او در انظار عمومی می تواند ثابت کند که آيت الله خامنه ای سلامت است.

روز دوشنبه (18 ديماه) روز عيد غدير در ايران است و اگر رهبر ايران بار ديگر در انظار ظاهر نشود اين شايعات همچنان ادامه خواهد داشت.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home